schaduw

Anja van Aarum

Manager Primair Proces
"Ik voel me hier thuis, omdat deze organisatie vernieuwend is en continu in beweging"

Managen in coronatijd

Anja van Arum was net een paar maanden terug bij Leviaan, als manager wooncirkels. Een functie die alles bevatte waar ze naar op zoek was. Toen stak het coronavirus de kop op, kwam de implementatie van de wooncirkels stil te liggen en stond alles in het teken van continuïteit van zorg aan cliënten.

‘De crisis was een drukke periode waarin ik er als manager kon zijn voor mijn teams. Veel zaken werden stilgelegd, dat gaf ruimte om ze te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. Zeker in het begin was het nodig om veel fysiek aanwezig te zijn. Ik was veel bij de Piet Kistemaker in Andijk en had dagelijks contact om snel in te kunnen spelen bij een mogelijke besmetting. We spraken over de betekenis van de maatregelen. Hoe passen we die toe op de locaties? Er is veel ruimte om de vertaalslag te maken. Ook de werkverdeling bespraken we. Met name de ambulante medewerkers gingen vanuit huis werken. Bij de Piet Kistemaker keken we of de persoonlijk begeleiders vanuit huis konden werken. Ik had veel telefonisch overleg en vergaderen met de ambulante teams deden we via FaceTime.’

Verhoogd risico
‘In Andijk wonen veel mensen met longklachten en lopen daarmee een hoog risico. Bezoek op de locatie was niet meer mogelijk en boodschappen doen met een groep kon ook niet meer. We spraken over de mogelijkheid om iemand mee te nemen naar de winkel. In het begin haalden sommige bewoners nog zelf hun boodschappen. Onze inschatting was dat zij in de supermarkt een verhoogd risico liepen. Daarom adviseerden we hen dringend om het in deze periode door ons te laten overnemen.’

Spannend
‘Onrust was er ook onder medewerkers, over wat je moet doen als je de anderhalve meter niet kan hanteren. Dat probeerde ik weg te nemen door te praten over hoe het wordt overgedragen. Als beide partijen geen klachten hebben, dan kun je de zorg verlenen. Heeft een van de twee symptomen zoals hoesten of neusverkoudheid, dan gelden andere richtlijnen. Het werd spannend toen twee medewerkers en een bewoner werden getest. We hadden alle noodplannen klaar liggen. Gelukkig waren de uitslagen negatief en hebben we het niet nodig gehad.’

Crisisoverleg
‘Dagelijks bespraken we in een crisisoverleg met de directie en de managers waar we tegenaan liepen. We kregen vanuit medewerkers dezelfde vragen, zoals over het testbeleid, het dragen van beschermende middelen en het wel of niet intrekken van vakanties of flexdiensten. Deze manier van afstemmen maakte het mogelijk om een lijn uit te zetten in de organisatie. Dat was heel prettig.’ 

Nieuwe normaal
‘Inmiddels bereiden we ons voor op het nieuwe normaal. Daarbinnen is het virus nog steeds aanwezig. Met de managers en de teams buigen we ons over de vraag hoe we ervoor zorgen dat we de afstand blijven behouden. We richten de locaties in op het langdurig vasthouden van maatregelen en richtlijnen. Ook gaan we weer verder met het invoeren van de wooncirkels.’

Mooie momenten
‘Het mooiste uit deze periode vind ik de getoonde flexibiliteit. Iedereen zette zijn schouders eronder. Zo werkten medewerkers mee bij de Bureaudienst om ruim bereikbaar te zijn en dachten medewerkers bij de Piet Kistemaker mee over het anders inrichten van bepaalde processen, zoals medicatie delen. De ondersteuning aan de ambulante cliënten was meer op afstand, maar cliënten bleven de ondersteuning ervaren. Daardoor maakten cliënten sneller de stap om iets zelf te doen en waren er trots op dat het was gelukt.’

Typisch leviaan  
‘Ik voel me hier thuis, omdat deze organisatie vernieuwend is en continu in beweging. Er is veel mogelijk en er wordt naar je geluisterd. Vind je het leuk om nieuwe dingen uit te proberen en de zorg te verbeteren, dan zit je hier goed. Ik ben er trots op dat ik hier werk. Dat gevoel heb ik niet altijd bij andere werkgevers gehad.’

Anja van Aarum
Manager Primair Proces